Публікації / Екологічна безпека

ЕПЛ - про політику використання коштів спеціальних фондів охорони довкілля

МБФ «Екологія-Право-Людина» оприлюднив аналітичну доповідь «Чисте довкілля – здорове майбутнє. Нова політика використання коштів спеціальних фондів охорони навколишнього природного середовища»

Цей аналітичний документ покликаний допомогти у запровадженні прозорого та цільового використання коштів спеціальних фондів охорони навколишнього природного середовища. У публікації висвітлено основні проблеми формування та використання спеціальних фондів, які призводять до відсутності реальних змін у довкіллі, а іноді і до його погіршення. У документі наведено шокуючі приклади неналежного використання коштів, що є аргументами на користь змін, а також запропоновано шляхи вирішення проблем у сфері охорони довкілля. Аналіз зацікавлених сторін дозволить адекватно спланувати дії щодо них та залучити їх до проведення змін.

Згідно із Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони довкілля створюються на місцевому та державному рівні екофонди. Основним джерелом грошових надходжень цих фондів є кошти екологічного податку, який платять підприємства, що забруднюють довкілля — здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, скидають забруднюючі речовини у водні об’єкти, розміщують відходи тощо. Найбільшими такими платниками є металургійні заводи, теплові електростанції, добувні компанії тощо.

До екофондів також надходять інші кошти грошових стягнень за шкоду, заподіяну довкіллю. У 2017 році до державного бюджету йшло 20 % екологічного податку, ще 25 % — до місцевих бюджетів, а 55 % лишалися у розпорядженні відповідної обласної ради. У 2018 році розподіл змінили на користь держави, і тепер 45 % йде на центральний рівень, відсоток громад лишився без змін, а в область тепер надходить лише 20 % податку.

Зокрема, згідно із Державним бюджетом України на 2018 рік, очікувалися надходження в 2 842 млн гривень від екологічного податку. На жаль, цей податок зараховується переважно в загальний фонд бюджету. До спеціального фонду було зараховано лише 506 млн гривень, які були витрачені на функціонування об’єктів Чорнобильської зони відчуження.

А на бюджетну програму за кодом 2401270 «Проведення природоохоронних заходів» у 2018 році виділено лише 361 млн гривень.

Ще гірша ситуація з проектом бюджету на 2019 рік, згідно із яким за загальним обсягом надходжень від екологічного податку в 2 768 млн гривень на бюджетну програму за кодом 2401270 «Проведення природоохоронних заходів» планують виділити лише 185 млн гривень. Натомість, в місцевих бюджетах (обласні, районні, населених пунктів) екологічний податок зараховується в спеціальний фонд, і ці кошти мали б використовуватся винятково на виконання природоохоронних заходів.

Нерівномірність розміщення промислових об’єктів призводить до значних диспропорцій в розмірах екологічних фондів у різних регіонах України. Наприклад, згідно із даними Держказначейства за 2016 рік Тернопільська та Чернівецька область мали розмір екофонду близько 5 млн гривень, у той час, як аналогічний фонд Дніпропетровської області складав більше 700 млн гривень. Безперечним рекордсменом є Донеччина, де екофонд у 2016 році складав більше, ніж 1 млрд гривень. Є диспропорція і на рівні районів. До прикладу, Галицький район Івано-Франківської області за рахунок розташування в ньому Бурштинської ТЕС компанії ДТЕК у 2016 році мав обсяг екофонду близько 77 млн гривень.

Ідея фонду охорони навколишнього природного середовища в тому, щоб забруднювачі фінансували відновлення чи покращення того, що вони забруднюють чи погіршують. Саме тому кошти з екофонду повинні використовуватися виключно за цільовим призначенням, йти на природоохоронні заходи, а не латати інші дірки в бюджеті. Перелік заходів, які можуть фінансуватися з екологічних фондів прописаний постановою КМУ No 1147 від 17.09.1996 «Про затвердження переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів» (надалі — Постанова про природоохоронні заходи).

На жаль, проведений ЕПЛ аналіз використання коштів екологічних фондів свідчить про те, що фактично ці гроші «не працюють» на довкілля.

Аналітичний документ можна завантажити за цим посиланням.

 

Поширити інформацію